måndag 2 januari 2012

E-böcker?

Min julklapp till mig själv var en iPad, visst är den fin :-) Tänkte jag skulle testa om man kan blogga från en iPad, och det kunde man som som synes. Dock var det inte enkelt, man kunde ju inte ladda upp en bild på vanligt sätt i web-browsern. Man fick leta på (och köpa) lämplig blogg-app. Hittade till slut en länplig app som heter Blogsy. Klart man känner sig begränsad jämfört med en riktig dator (för det är paddan inte, den är ju också rätt beroende av en riktig dator med iTunes) men kul är det ändå! 

Läsa tidningar och surfa samt lyssna på musik blir nog vad jag kommer att göra mest med denna apparat. E-böcker är också trevliga, har läst ett par stycken, men de som finns att köpa är inte prisvärda, några exempel:

Adlibris:

Änglamakerskan 162 (e-bok), 184 (inbunden)
Sjöjungfrun 99 (e-bok), 44 (pocket)
Jag är Zlatan 148 (e-bok), 169 (inbunden)
Steve Jobs 148 (e-bok), 189 (inbunden)

Amazon:

Steve Jobs $13.79 (e-bok), $17.49 (inbunden)
The girl with the dragon tatoo $12.03 (e-bok), $11.97 (pocket)

Man betalar i stort sett lika mycket för en e-bok som för en inbunden bok, och mer än för en pocketbok! Det man får då är en relativt flyktig bit elektronisk information som ligger dold i en bokläsar-app eller i ett moln! Kommer jag t.ex. att ha den kvar om 20 år? Denna bok kan jag inte heller låna ut tilll min fru eller kompis, vilket jag kan med den riktiga boken. Skandalös prissättning, jag får nog byta åsikt i piratkopieringsfrågan. Dagstidningar med iPad appar är också dyrare att köpa än papperstidningar, visserligen ska väl Apple ha betalt men det ska väl återförsäljare och distributörer ha annars också.

Strunt samma, jag ska inte gnälla mer utan köpa det som känns prisvärt, läsa på webben och låna på bibliotek i andra fall. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stickan's Blogg

Välkommen till Stickan's Blogg. Här kommer jag att skriva om det som intresserar mig för tillfället. I början var det mycket snus och politik men på senaste tiden har det mest varit klimat.