söndag 22 februari 2009

Med vänstern mot civilisationens förfall ...


Så trött man blir på vänsterns skolpolitik. I SVT's Skolfront förra veckan diskuterades hurvida man skulle kunna avlägsna stökiga elever ur klassrummet. Vänsterpartiets Rossana Dinamarca kunde förstås inte tänka sig detta. Man lever i en drömvärld där allt ska lösas genom att man går på de bakomliggande orsakerna och ingen symptombekämpning är acceptabel. Så går år efter år, decennium efter decennium, utan att någonting blir löst. Under tiden accepterar man att tusentals elever går miste om den undervisning de har rätt till. Betyg och läxor behövs förstås inte heller i vänsterns fantasivärld. Det finns många anledningar att oroa sig för ett regimskifte efter nästa val.

Vad ska man säga om Göran Greider då? I Skolfront i höstas satt han och hånade matematkintresserade elever som som skulle få chansen att gå i s.k. elitklasser. Göran tyckte att man inte skulle låta ett sånt gäng likasinnade "nördar" få vara tillsammans. Med Görans resonemang skule man endast tillåta en linje på gymnasiet, lika för alla och anpassad till de minst begåvade eleverna. Varför hatar vänstern matematik? Om jag skulle sänka mig till vissa vänsterdebattörers debattnivå så skulle jag påstå att man vill sänka folkets förmåga till logiskt och matematiskt tänkande eftersom ett sådant folk är lättare att manipulera. Jag skulle också påstå att de senaste årens debatt om A-kassan visar att man är på god väg att lyckas. Sen skulle jag kunna jämföra vänsterns jakt på begåvade ungdomar med Pol Pots likvidering av intellektuella. Men till den nivån ska väl inte Stickan's Blogg sänka sig :-)

Vänstern har inte heller någon förmåga att se nyanser. Varje liten förändring (i en för vänstern oönskad riktining) gör att man skriker som om man tror att skolagan införts igen. Allt är svart eller vitt. En insändare av den typen fanns nyligen att läsa i VLT 090211. Jag lyckades faktiskt få in en replik på den (VLT 090218):

Under 40 års tid har svenska elevers kunskap kontinuerligt försämrats. Om man empiriskt bedömer den pedagogik som tillämpats, så måste domen bli att den har varit helt fel och omdömen som pseudovetenskap ligger nära till hands. Kan det vara så att kunskapsnivån är omvänt proportionell mot antalet professorer i pedagogik?
Det finns goda skäl att förändra skolpolitiken och lyckligtvis har vår nuvarande regering påbörjat denna process. Den svenska vänstern är nu på krigsstigen och den debatt som förs blir allt hätskare och allt mer ohederlig. Det senaste paradexemplet på detta är Anders Caringer och Lena Schilström från Västerås Pedagogiska idéforum som formligen öser ur sig otidigheter mot folkpartiet och gör absurda jämförelser mellan skolor och fängelser. Jag hoppas innerligt att inte en enda krona av våra skattepengar används för att understödja eller köpa tjänster från deras verksamhet!
Elitklasser är ett bra initiativ även om namnet är illa valt och det som egentligen behövs är att nivån höjs i hela landet. Svenska elever har tappat ett års matematikkunskap under en tioårsperiod och om man betänker att denna process påbörjades för 40 år sedan så är det lätt att förstå hur allvarlig situationen är.Elitklasser i dag kan kanske i bästa fall nå den nivå som 1960-talets studenter hade. Matematik är grundläggande för naturvetenskap och teknik, som i sin tur är basen för vårt välstånd och vår förmåga att lösa de stora utmaningar som vår planet står inför.
Återinför det som fungerat tidigare, till exempel maktmedel för lärare att stävja olämpligt uppförande, allmän och särskild kurs samt obligatoriskt betyg vid fler tillfällen. Detta innebär inte Caligulas återkomst. En höjning av lärarens kompetens, lön och status är också nödvändig.
Vänsterns skolpolitik präglas av okunskap, kunskapsförakt och är djupt orättvis. Rättvisa är inte att hålla alla på samma låga nivå, utan att acceptera olikheter och ge alla möjligheten att utveckla sin fulla potential. Skolpolitiken enbart är ett tillräckligt skäl för att hålla vänstern borta från makten..

3 kommentarer:

  1. Hej Stickan! Mycket nöje att läsa din blogg. Jag delar många av dina tankar, om än något fönstrade. En fundering kring skolan: Att medelkunskapen har sjunkit vet vi av många tester. Men vet vi egentligen hur de 10% "bästa" elevernas kunskap har förändrats? //Per-Emil

    SvaraRadera
  2. Från TIMMS rapporten 2007 (finns på skolverkets hemsida) citerar jag:

    "Mellan år 1995 och 2003 var det framför allt de mest högpresterande eleverna
    inom både matematik och naturvetenskap som stod för nedgången, även om de mest lågpresterande också försämrade sina resultat. Mellan år 2003 och
    2007 är försämringen mer jämnt fördelad i matematik, medan det i naturvetenskap är de relativt mest lågpresterande eleverna som står för den huvudsakliga nedgången"

    och

    "När resultatbilden analyseras utifrån olika kunskapsnivåer i matematik framgår att andelen högpresterande elever på TIMSS-provet är betydligt mindre i
    Sverige jämfört med genomsnittet för EU/OECD-länderna"

    Redan när jag gick i gymnasiet (slutet av 70- början av 80-tal) hade man börjat plocka bort moment i matematikkursen jämfört med vad studenterna på 60-talet lärde sig. Vår lärare "av den gamla stammen" var bekymrad och visade oss gamla studentskrivningar från 60-talet för att vi skulle förstå att vi borde lära oss mer.

    SvaraRadera
  3. Hej Stickan!
    Jag läste också TIMSS. Ni ska tillsätta en grupp för att djupanalysera hur det kunde bli sådana resultat med motiveringen att det är en internationell studie ick-anpassad för svenska förhållanden! Istället för att ta rapporten på allvar och åtgärda bristerna i svensk skola.

    Du skriver: "Om jag skulle sänka mig till vissa vänsterdebattörers debattnivå så skulle jag påstå att man vill sänka folkets förmåga till logiskt och matematiskt tänkande eftersom ett sådant folk är lättare att manipulera." Ja, du har helt rätt!

    Jag läste även din replik på insändaren,
    "Kan det vara så att kunskapsnivån är omvänt proportionell mot antalet professorer i pedagogik?"
    Ha ha! :o

    Du skriver också: "Elitklasser i dag kan kanske i bästa fall nå den nivå som 1960-talets studenter hade." Jo, så är det, och varför kallar man det elitklasser när man vet hur provocerande det låter?
    Kanske för att det inte skulle fås igenom? Ja, men nu finns det sådana, men tyvärr bara 10 klasser i hela landet, varav bara tre är med inriktning matematik. Förstår inte varför man inte kan starta fler sådana klasser när staten inte skjutit till en enda krona för denna verksamhet (är själv delvis involverad i projektet)? Antagligen pga all byråkrati som behövs senare för utvärderingen. Hur kan det vara så kontroversiellt att höja matematikkunskaperna när det är helt ok att massimplementera genusvetarnas (icke-verifierade) teorier!?

    SvaraRadera

Stickan's Blogg

Välkommen till Stickan's Blogg. Här kommer jag att skriva om det som intresserar mig för tillfället. I början var det mycket snus och politik men på senaste tiden har det mest varit klimat.