måndag 16 mars 2009

Caligulas återkomst


Ett upprop med 8000 underskrifter, "Lagstadga barns rätt att utvecklas med lust i trygghet", har överlämnats till skolminister Jan Björklund. Uppropet börjar med att ondgöra sig över supernanny-programmen, påstår sedan att regeringen går i spetsen för den hårdare attityden mot barn, fortsätter med att döma ut betyg och kunskapskontroller och avslutar med förslaget att FN:s barnkonvention ska inarbetas i svensk lag. Uppropet är snurrigt och osammanhängande, och är ännu ett exempel på vänsterns ohederliga angrepp på alliansens skolpolitik. Dessa pedagogikprofessorer borde kunna åstadkomma något bättre, var finns analysen, var finns vetenskapen? Vilket är deras recept för att angripa skolans problem? Receptet verkar vara mer av det som inte har fungerat tidigare och som vi har testat i 40 år! Detta recept har ofta resulterat i en dålig arbetsmiljö för både lärare och elever, samt ett försämrat resultat i många ämnen. Dessa fakta kan många lärare, föräldrar och elever vittna om och det har dessutom visats i ett antal internationella utvärderingar. De professorer och docenter som påstår sig ha vetenskapen bakom sig när de dömer ut alliansens skolpolitik har absolut ingen trovärdighet.

I onsdagens Gomorron Sverige diskuterade Jan Björklund uppropet med en av dess initiativtagare, professor Mats Ekholm. Jag tycker att Björklund var behärskad och saklig. Ska man klaga på någons uppförande så är det Ekholm som inte kunde avhålla sig från att avbryta Björklund. Det framgick med all tydlighet att Ekholm lever i en drömvärld, där det räcker med att läraren säger ett par "väl valda ord" för att ordningen i klassrummet ska infinna sig. Debatten har nu fått en fortsättning i DN. I skepnad av en TV-krönika, gör Johan Croneman ett hätskt angrepp på skolministern, liknar honom vid Caligula, och påstår att han blåljög i TV. Jag antar att han har fastnat för Björklunds påstående att uppropsförfattarna inte vill ha betyg och nationella prov. Men det står ju i uppropet att man inte vill ha centrala prov, tätare betyg eller betygsjakt. Även om man accepterar betyg i de sista årskurserna så är det väl klart att man är mycket negativ till betyg och definitivt till nationella prov. Är det någon som ljuger i denna historia så är det Croneman och Ekholm!

För mig verkar det som om en hel del av den pedagogiska vetenskap som bedrivs på våra universitet och högskolor skulle passa bättre i någon vänsterinriktad tankesmedja. Fast jag vägrar tro att det inte finns en bra akademisk pedagogisk forskning också. Åtminstone finns det tusentals skickliga praktiska pedagoger på våra skolor som kämpar varje dag för att få kunskapens ljus att tändas i våra barns ögon. På tal om pedagogik så skulle jag vilja citera Pippi Långstrump-experten Ulla Lundqvist från en artikel i Corren (070516):

"Men han var pedagogikprofessor och vi ska inte glömma att pedagogikprofessorer, de är långt från verkligheten. Universitetsämnet pedagogik är ingen vetenskap, det är bara skit. Det är sant! Skriv gärna det. De borde läsa barnböcker och umgås med barn i stället."

FN:s barnkonvention är f.ö. en intressant läsning, några korta citat:

Art. 28: Konventionsstaterna skall vidta alla lämpliga åtgärder för att säkerställa att disciplinen i skolan upprättshålls på ett sätt som är förenligt med barnets mänskliga värdighet och i överensstämmelse med denna konvention.

Art. 29.1: Konventionsstaterna är överens om att barnets utbildning skall syfta till att utveckla barnets fulla möjligheter i fråga om personlighet, anlag och fysisk och psykisk förmåga.

Alltså: Upprätthåll disciplin och utveckla barnens fulla potential, det är nog tur för flumpedagogerna att barnkonventionen inte är inarbetad i lagen än.

Du är på rätt väg skolministern!

F.ö. rekommenderar jag läsning av min artikel "Med vänstern i välfärdens och utbildningens nedförsbacke"

Fler artiklar om nanny-program och barnupproret finns i "AB", "AB" och
"AB".

4 kommentarer:

  1. "Receptet verkar vara mer av det som inte har fungerat tidigare och som vi har testat i 40 år! Detta recept har ofta resulterat i en dålig arbetsmiljö för både lärare och elever, samt ett försämrat resultat i många ämnen."

    Men du har ju gått på bluffen Stickan!

    Skolan har inte blivit sämre de senaste 40 åren. Det är antagligen till och med tveksamt om den blivit mer odisciplinerad, i alla fall i dess positiva betydelse (disciplin kan ju också vara ett resultat av rädsla och är man rädd lär man sig ingenting).

    Samma typ av undersökningar som JB använder sig av i sin förljugna retorik, visar att svensk skola var uppe i toppen i slutet på 80-talet, och detta var EFTER det påstått flummiga 70 och 80-talet. Nu halkar svensk skola bakåt, men det är långt i från något katastrofras, men resultatet kan givetvis användas som en indikator av flera för att syna problemen.

    Skolan var då också tabu för den värsta politiska retoriken. Både röda och blå politiker tog ett ansvar för breda långsiktiga lösningar som baserades på beprövad vetenskap som gynnade alla.

    Nu har (fp) präglat skolpolitken i snart tio år, eftersom övriga politiker stod svarslösa inför den skolpolitiska offensiv som inleddes på 90-talet, men var är resultaten? Man får leta länge efter stora positiva förändringar. det tog tjugo år efter grundskolans införande att nå toppnivåerna, nog borde man kunna begära att receptet som (fp):s och deras medlöpare (i alla partier) börjar ge resultat nu?

    JB är precis den ljugande arroganta Caligula som Croneman beskriver fullständigt ointresserad av genuin debatt.

    SvaraRadera
  2. Ja du anonyme, du får inte många rätt här. Jag visade nyss din kommentar för en lärare som förvånades över dina ord och undrade i vilken verklighet du lever. Vetenskap har knappast styrt de senaste 40 årens skolpolitik. Vänsterideologi som föraktat kunskap har snarare dominerat. Det är ju först nu som skolpolitiken börjar förändras (i positiv riktning som jag ser det) och det kommer att ta tid innan vi ser några positiva förändringar. Jag kan bara hoppas att vänsterpartierna hålls borta från regeringsmakten i ett antal decennier och att den sunda syn på skola och kunskap som JB representerar får vara ledstjärna. I annat fall är Sveriges framtida välfärd allvarligt hotad.

    SvaraRadera
  3. Det är tråkigt att du så lättvindigt etiketterar åsikter som t ex vänster. Jag kan tycka att Jan Björklund har rätt i vissa frågor och fel i andra - utan att jag för den skull är "vänster" eller "höger". T ex så gillar jag Jan Björklunds uppfattning när det gäller att insatser mot mobbning ska bygga på riktigt riktigt bra forskning. Är det höger? Vänster? Eller är det bara så att jag tycker skolan ska ta sig an mobbningsfrågan på ett seriöst sätt ?/Cathrine på Mobbningsblogg.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Gud vad jag blir trött på allt snack om att sverige måste bevara sin välfärd. I konkurrens med vadå? Afrika? Du behöver inte vara orolig, västvärlden kommer säkerligen fortsätta förtycka u-länders utveckling för att kunna behålla vår egen, slänga på lite bistånd för samvetet. Jag gick ut grundskolan 1998 med mycket goda betyg, dock i en medelstor svensk stad utan några direkta stjärnlärare. Vad jag har märkt sedan dess är att kullarna som kommit efter mig är mer ambitiösa, och dessutom känt av en större press i skolan i tidigare ålder. Vad baseras JBs fakta på undrar jag? Jag skulle vilja se undersökningarna som visar hur den svenska skolan halkat efter å det grövsta.

    Själv är jag glad att jag fick vara barn när jag var barn. Kan garantera att jag inte har tagit skada. Förutom en liten socialistisk strimma i blodet, kanske.

    SvaraRadera

Stickan's Blogg

Välkommen till Stickan's Blogg. Här kommer jag att skriva om det som intresserar mig för tillfället. I början var det mycket snus och politik men på senaste tiden har det mest varit klimat.