onsdag 18 mars 2009

Fettkriget går vidare


Idag debatterades åter igen om mättade fetter är bra eller dåliga. LCHF (low carb high fat) förespråkaren och läkaren Annika Dahlqvist mötte professor Annika Rosengren i Gomorron Sverige. Jag har testat LCHF i ett halvår och haft en bra viktnedgång som jag tidigare bloggat om. I sanningens namn så har jag även lyckats gå ned i vikt (faktiskt ännu snabbare) med mer traditionella bantingsmetoder tidigare, d.v.s. minskad mängd mat, minskat fettintag och mer motion. Som alltid måste man bibehålla sina vanor för att inte gå upp igen.

Jag har känt mig positiv till LCHF men efter denna TV-debatt så ska jag allvarligt överväga om jag är på rätt väg. Annika Dahlqvist var alldeles för arg och använde orden etablissemang och skosmörja alldeles för många gånger. Hon borde lära av Annika Rosengren och visa lite ödmjukhet inför den svåra fråga som kost/hälsa-sambandet är. Denna debatt var ett stort steg bakåt för LCHF förespråkarna och fick LCHF att framstå som något oseriöst. Bara att använda ordet LCHF ger faktiskt ett oseriöst och sekteristiskt intryck. Det finns andra dieter som liknar LCHF och som också kan nämnas. Att en läkare kan vara så tvärsäker i en så här komplex och svårutvärderad fråga är skrämmande och borde utgöra en varningssignal för alla tänkande människor. LCHF måste skicka fram en mer nyanserad och ödmjuk frontfigur som kan tala vetenskapens språk och inte agitera på det antiintellektuella sätt som Annika Dahlqvist gjorde. LCHF-förespråkarna (liksom Atkins, GI m.fl.) har gjort mycket för att få igång debatten i den viktiga kostfrågan men sådana här insatser förstärker bara det "etablissemang" som Annika Dahlqvists så föraktfullt talade om. Det här var hemskt tråkigt att se!

2 kommentarer:

  1. Men det är ju på grund av att Annika är som hon är som hon får vara med på TV. Det är lätt att vara kritisk till henne för att hon är så aggressiv, men hon har ju åstadkommit väldigt mycket bra.

    Sedan ska man förstås inte välja att äta efter vem som gör sig bäst i en sådan här debatt.

    SvaraRadera
  2. Hej Stickan,
    trevligt att göra bekantskap med din blogg. Intressant, informativ och välformulerad.
    Vad gäller dr. Dahlqvist har jag själv framfört till henne att hon bör vara mer ödmjuk för att bli tagen på allvar. Detta efter en föreläsning i Örebro.
    Ändå kommer jag nog att fortsätta med LCHF, eftersom den metoden botade min ledsna mage och jag mår väldigt bra.
    Hälsningar,
    Lisa N

    SvaraRadera

Stickan's Blogg

Välkommen till Stickan's Blogg. Här kommer jag att skriva om det som intresserar mig för tillfället. I början var det mycket snus och politik men på senaste tiden har det mest varit klimat.