onsdag 4 mars 2009

Jag är kränkt

Det är mycket som upprör mig i dessa dagar. För det första så kan man se många TV-serier och dokusåpor om läkare, lärare, diplomater, advokater, tatuerare och poliser. Men aldrig om ingenjörer och tekniker! Jag är kränkt! För det andra så ringde försäkringskassan upp mig igår och frågade när jag tror att jag kan börja jobba igen efter min fotledsfraktur. Tror de att jag är en simulant? Jag är kränkt! För det tredje fick jag en 2:a i gymnastik i årskurs 8, jag gjorde ju mitt bästa. Jag är kränkt! Nu har jag alltså fått nog och ska anmäla allt detta till diskrimineringsombudsmannen. Det borde bli några smaskiga skadestånd av det hela!

Skämt åsido, nu får svenska folket växa upp och skärpa sig! Rättvisa och jämlikhet ska vi självklart ha men drivs det till absurdum får det en väldig negativ inverkan, och vi får ett löjligt samhälle. Det finns många exempel på detta. Mullingstorp är en kursgård som leder (okonventionella) kurser i självkännedom. I de fysiska moment som ingår i kurserna är deltagarna i nära kontakt med varandra och det finns risk att småsår uppstår och att man blodar ner varandra. Därför har Mullingstorp i över 20 års tid haft det självklara villkoret att alla deltagare måste vissa upp negativa HIV och hepatit test. Nu har en HIV positiv man upplevt sig kränkt av detta och med hjälp av handikappombudsmannen (numera diskrimineringsombudsmannen) fått skadestånd. Han hade inte ens tänkt gå kursen utan ville bara markera sitt ogillande. Tilläggas ska att Mullingstorp är beredda att arrangera speciella kurstillfällen för HIV positiva men det duger inte enligt HO. Skandal! Är det någon som är kränkt i denna historia så är det kursgården och de andra deltagarna!

Vill man läsa mer om detta så finns det några utmärkta DN-artiklar om påstådda kränkningar på lärarhögskolan skrivna av Maciej Zaremba. Artiklarna finns här och här. Jag ser verkligen fram emot att läsa David Eberhard's kommande bok "Ingen tar skit i de lättkränktas land". Men först ska jag ha mitt skadestånd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stickan's Blogg

Välkommen till Stickan's Blogg. Här kommer jag att skriva om det som intresserar mig för tillfället. I början var det mycket snus och politik men på senaste tiden har det mest varit klimat.